Folkhälsa för alla släpper rapporten "Lättare val för folkhälsan - resultaten" som visar att livsmedelsbutiker har en avgörande roll för att främja hälsosamma matvanor i befolkningen samt att beteendeinsikter är ett viktigt verktyg i utformningen av policy. Rapporten släpps inom ramen för intiativet Folkhälsa för alla.
För att ta reda på hur butiksmiljön kan påverka barnfamiljer att göra mer hälsosamma val i matbutiken har Hjärt-Lungfonden och Cancerfonden gett Nordic Behaviour Group i uppdrag att göra en undersökning med beteendeförändrande insatser i tre livsmedelsbutiker. Undersökningen testade flera olika tekniker för att öka försäljningen av nyttigare bröd, bl.a. placering, skyltning och sänkt pris:
- Att framhäva och ge rabatt på nyttigare bröd ökade försäljningen med 198 procent.
- En ny placering och tydlig skyltning som lyfte fram nyttiga bröd som är populära bland andra barnfamiljer ökade försäljningen med 64 procent.
- Att framhäva Nyckelhålsmärkta bröd med en särskild placering gav dock ingen märkbar positiv effekt.
Läs rapporten här